Het schooljaar is nog geen twee weken oud en ik had de eerste moeder al aan de telefoon die met haar handen in het haar zat. Na een hele lekkere zomervakantie had ze na anderhalve week alweer een zoon die boos en neerslachtig was. Ze vertelde mij dat zelf heel goed weet wat hij nodig heeft, maar dat ze niet goed weet hoe ze aan de school duidelijk moet maken dat er, nu al, actie moet komen vanuit school. Tenminste dat zij niet weet hoe dit duidelijk te maken zonder de goede verhouding met school te verstoren. Ik vertelde haar over het inzicht dat ik zelf heb opgedaan in de contacten met de scholen van mijn eigen hoogbegaafde kinderen. Waarom ik steeds in strijd met school terecht kwam en hoe zij dat kan voorkomen.

Strijd
Veel ouders ervaren strijd met de school van hun hoogbegaafde kind en ik ben helaas geen uitzondering. Je vraagt je vast af hoe het toch kan dat ik, als orthopedagoog met veel kennis over hoogbegaafdheid, steeds in conflict met de leerkracht van mijn eigen kinderen kwam. Met vaak maar een mager resultaat en een verslechterde relatie als gevolg. Ik begreep er lange tijd ook niks van. Tijdens een gesprek met een vriendin riep ik gefrustreerd dat ik als moeder echt waardeloos voor mijn kinderen ben. Dat ik niet eens kon regelen dat ze op school krijgen wat ze nodig hebben terwijl ik het voor andere kinderen wel geregeld kreeg. Ik vroeg haar hoe het kwam dat zij, na zoveel pittige gesprekken voor haar kinderen, nog steeds een goede relatie met school had. Ze keek mij aan en zei het volgende: “wij huren professionals in, bespreken wat wij willen bereiken en laten hen het werk doen. Zij voeren de pittige gesprekken en niet wij. Hierdoor kunnen wij in onze rol als ouder blijven en houden wij een prettig contact met school. Zo simpel is het Eef”.

In de rol van ouder
Ik vertelde dit verhaal ook aan de moeder aan de telefoon. Aan het eind van het gesprek bedankt de moeder mij voor het gesprek en de verschillende tips en adviezen die ik haar had gegeven. Vlak voordat ik wilde ophangen zei ze nog “En nog het meest bedankt voor jouw persoonlijke verhaal. Blijf in je rol als ouder en laat een ander de gesprekken met school voeren is het belangrijkste wat ik uit ons gesprek heb gehaald. Ik heb weer vertrouwen in dit schooljaar gekregen”.