Mijn kind hoogbegaafd? Nee echt niet,….. of toch wel? Twijfel, twijfel, twijfel. Dat was wat ik voelde vanaf het moment dat het tot mij doordrong dat onze dochter mogelijk hoogbegaafd kon zijn. Herken jij dat ook bij jezelf? Je eeuwige twijfel of je kind nu wel of niet hoogbegaafd is. In deze blog 5 situaties die erop kunnen wijzen dat je kind hoogbegaafd is en waardoor jij je zekerder kan voelen.

Ontwikkelingsvoorsprong
Veel kinderen bij wie later blijkt dat ze hoogbegaafd zijn, hadden op jonge leeftijd al een ontwikkelingsvoorsprong. Vanaf het moment dat jij je kind kan vergelijken met neefjes, nichtjes, kinderen van vriendinnen of buurkindjes van dezelfde leeftijd dan zal het je opvallen dat jouw kind al meer kon. Je zoon of dochter was verder in de ontwikkeling. Wat voor jou heel normaal was, zagen anderen vaak als bijzonder. Opmerkingen zoals “die van jou is echt snel”, “wat een bijdehante tante”, “hij praat ook al goed voor zijn leeftijd” zijn vaak de eerste signalen. De voorsprong wordt helemaal duidelijk als je peuter naar de peuterspeelzaal gaat en het, in tegenstelling tot de andere kinderen, al kan tellen en de kleuren kent. Lees ook de blog: Hoogbegaafde peuters en kleuters; bestaan ze?

Gevoeligheden
Hoogbegaafde kinderen zijn vaak gevoeliger dan andere kinderen. Jouw kind pikt veel meer prikkels op uit de omgeving. Dat komt doordat het prikkels sneller kan verwerken. Mark Tichelaar schrijft in zijn boek Focus aan/uit “hoe intelligenter je bent, hoe groter de capaciteit van het denkgebied van je hersenen”. Dit is natuurlijk superfijn, maar hierdoor is er ook meer ruimte in het hoofd van jouw kind om allerlei prikkels bewust op te pikken. Prikkels die andere kinderen niet (bewust) waarnemen.  Dit kan ervoor zorgen dat je zoon of dochter allerlei gevoeligheden laat zien. Het last hebben van naden van sokken, labels in kleding, maar ook moeite hebben in drukke omgevingen omdat ze heel veel waarnemen.

School niet leuk vinden
“School is saai”, “ik wil niet meer naar school”, “het is zo makkelijk op school”. Heb jij deze opmerkingen al vaker van je kind gehoord? Voor veel hoogbegaafde kids is de school een plek waar ze weinig leren. De stof is te makkelijk of ze krijgen teveel herhaling. Niet zo gek dus dat je kind school niet leuk vindt. Ze hebben veel meer uitdaging nodig om school leuk te laten zijn.

Heftige emoties, maar in de vakanties niet?
Veel ouders verzuchten aan het eind van de vakantie dat ze graag willen dat hun kind weer naar school gaat. Het was leuk geweest, maar iedereen weer terug in het ritme is ook lekker. Vast heb jij die wens ook, maar is er de andere kant zou je juist willen dat een vakantie nog langer duurt. Want met het begin van de schoolweken ervaar je mogelijk ook dat de boosheid, woedeaanvallen, schoolweigering van je kind weer begint. Herkenbaar? Een ontspannen, gezellig kind in de vakanties, maar tijdens de schoolweken weet jij niet goed wat je met je zoon of dochter aan moet?

Weinig sociale aansluiting
Hoogbegaafde kinderen zijn vaak heel sociaal, maar in contact met leeftijdsgenoten ervaren ze toch vaak moeilijkheden. Merk jij dat je kind weinig aansluiting heeft? Of dat je kind wel vrienden heeft, maar dat ze zich hierin toch onbegrepen voelt? Hoogbegaafde kinderen zijn in hun ontwikkeling op heel veel gebieden ver voor. De belevingswereld van jouw kind, zijn interesses komen vaak niet overeen met zijn leeftijdsgenoten. Je zal merken dat jouw kind zich vaak beter begrepen en meer aansluiting heeft met kinderen die ouder zijn.

Herken jij jouw kind in één of meerdere situaties en wil jij graag weten wat jij voor je kind kan doen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik denk graag met jou mee wat ik voor jou en jouw kind kan betekenen.